רמה 1 – רגיל

הסבר לסלסה ל.א.

הסבר לסלסה ל.א.בגלל הקרבה ההדוקה לתעשיית הבידור, ובהשפעת מוזיקת ה"סווינג" וה"קברט", התפתח במועדוני הריקודים של לוס-אנג'לס סגנון סלסה מהיר, אלגנטי וראוותני, המתמקד פחות בתנועות ידיים מסובכות, ויותר בצורת ריקוד חושנית ומצועצעת. תשומת לב מוקדשת לכל חלק מחלקי הגוף בכל רגע נתון. תנוחת הראש, אחיזת הידיים, הזזת הירכיים, מוקפדות גם אצל הגברים, אך בעיקר אצל הנשים שמלוות כמעט כל תנועה בריקוד, במין מחווה "סקסית": הטיית השער לאחור, הנפת היד באוויר, ועוד.הצעד הבסיסי של סגנון זה, הוא הצעד הסטנדרטי: בקו ישר. הספירה מתבצעת על ה -1 . כלומר הצעד הראשון קדימה נעשה במקביל לתחילת התיבה.וריאציות הסיבוב מהירות מאד, מעין "ספינים" של בלט, ומתבצעות לכל היותר על חצי תיבה הייינו: בין ה -1 ו 4 (לפעמים אפילו על רבע תיבה – שני סיבובים מהירים בכל חצי). מרבית הסיבובים נעשים לצד ימין (הפוך מהכיוון הנהוג בארץ).אחד המאפיינים הבולטים בסגנון אל-אי. הוא ה"שיינס" (Open Shine). בני הזוג נפרדים לרגע, וכל אחד מהם מבצע רצף של תנועות רגליים מהירות, המשתלבות עם מוטיבים בסיסיים בקצב הסלסה: ה"קלאווה"(ClaveConga Beat), המונטונו והטומבאו.סגנון אל-אי. ידוע בצורתו הנוכחית למעלה משבע שנים. לאחרונה נעשה הריקוד פופולארי יותר, והוא הסגנון המוביל בארץ וברבים מהקונגרסים הבינלאומיים לסלסה.

מהלך ומטרת השיעור:

1. הצגת המדריך והמועדון
2. סקירה קצרה על הסלסה
3. צעד בסיס (במקום)  בתפזורת.
4. צעד בסיס  (קדימה אחורה) בזוג. כולל מעבר מאחיזה סגורה לאחיזה פתוחה ובחזרה.
5. CBL (CROSS BODY LEAD  ) באחיזה פתוחה.
6. סיבוב ימינה של הבן והבת זה מול זו.
7. אם נותר זמן: סיבוב אישה באחיזה פתוחה בזוג (אחיזה גבר ימין, בחורה שמאל).
8. סיכום

השיעור מילות פתיחה: הצגת המדריך, הסבר קצת על סגנון סלסה L.A   – סגנון אחד מתוך סגנונות רבים כמו קובני, פורטוריקני ועוד. סגנון שהוא יותר "שואו". ההבדל העיקרי – רוקדים על קו ישר. הבנות
נשתמש במושגים הבאים.
1. חבל קרקס או מסילת ברזל או קורת מתעמלות קרקע.
2. צפון דרום.הבנות מובלות אך רוקדות בזכות עצמן שומרות על יציבות ומחזיקות את הגוף "מהבטן" .כל סגנון ההובלה והריקוד הוא "בסימון" כלומר אחיזה מאד רכה עם קונטרה באצבעות. לא מחזיקים חזק!! הבן מוביל,
רק הבן עוזב ידיים הבנות לעולם אינן עוזבות את ידי הבן.
מתחילים להסביר על הספירה בסלסה ועל  כך שאומנם לא שומעים את ארבע ושמונה אך זו מעיין שהיה קטנה ולא מתעלמים מהם.
הערה: בסלסה בעיקרון יש 4 צעדי בסיס. אנחנו מתרכזים ב1 ו2. צעדי בסיס 1 (במקום) ו2 (קדימה אחורה) ילומדו ללא המספור 1 ו-2.  כי זה מבלבל את התלמידים!צעד בסיס במקום מטרתו – הבנת ותרגול קצב הסלסה. תרגול הקצב: מתחילים להראות ברגל שמאל את הקצב. 123 567  וגם ימין שמאל ימין שמאל,
תוך כדי מסבירים שכל ספירה זה צעד. מנתקים את הרגל מהרצפה. לא גבוה אך יש ניתוק. כל צעד עושה רגל אחת. לא דורכים על אותה רגל פעמים בשום שלב, כמו כמו בכל ריקוד לטיני או סלוני , דבר זה יקל על הרקדנים מכיוון שהצעדים הם כמו הליכה שאנו מכירים מהיום יום ובעצם מגיל שנה וחצי. מתרגלים עם ספירה רק במקום- כמו צעידה.צעד בסיס 2 – קדימה ואחורה כשיש 2

מדריכים: (מדריך אחד עם הבנים ואחד עם הבנות)כשיש מדריך אחד: ללמד בשורות את כולם לפי צעדי הבנים. אח"כ מחברים לזוגות ומחליפים כיוונים לבנות (מתחילות ימין לאחור במקום שמאל קדימה).מראים לבנים את הצעד שלהם, ומפרקים לשתי שלשות. מתרגלים שלשה ראשונה אח"כ מתרגלים שלשה שנייה ואז מחברים את כל צעד הבסיס. מתרגלים מספר פעמים. מוודאים כי הבנים מרימים את הרגלים מהרצפה ולא רק מעבירים משקל. ידיים בצידי הגוף עם מרפקים ב45  מעלות ולא "סתם" שמוטות בצידי הגוף מראים לבנות את הצעד שלהם שמתחיל ברגל ימין אחורה – מחלקים לשתי שלשות מתרגלים כל שלשה ואז מחברים ומתרגלים את כל הצעד מספר פעמים. מתרגלים כשבנים עושים את שלהם ובנות את שלהן. מתרגלים מספר פעמים

צעד בסיס. בשלב זה הם מבצעים את צעד בסיס 2 ללא אחיזה – אחד מול השני.אחיזה סגורה – אחיזה שצרכיה ליצור מסגרת קשיחה. אחד מול השני. יד ימין של הבן נמצאת על השכמות של הבת (אומרים להם  גב בגובה החזייה. רוב האנשים לא מבינים כשאומרים להן שכמות) כשהמרפק לא נופל למטה אלא מוחזק. יד שמאל של הבת מונחת על היד משל הבן כשגב כף היד הוא מה שמונח על הכתף. יד שמאל של הבן אוחזת חלש את הבת. לא בכוח.מתרגלים ביחד צעד בסיס עם אחיזה סגורה.אחיזה פתוחה – הבן מחליק את יד ימין שלו מתחת ליד שמאל של הבת. הבן הוא זה שמחליק את היד ולא הבת – חשוב להדגיש!! ההחלקה מתבצעת לא בספירה אחת אלא לאורך כמה ספירות ( בעיקרון החלפת האחיזה מתרחשת ב567, אבל לא חשוב בדיוק ללמד את זה אלא  חשוב שיחליפו אחיזה לאט) ולאורך צעד הבסיס. מתרגלים צעד בסיס מאחיזה סגורה לאחיזה פתוחה –מחליפים מספר פעמים בין הזוגות ומתרגלים.• חשוב להסביר שההחלפה בין הזוגות היא לשם למידה ותרגול. הבנים יידעו להוביל כל בת והבנות יידעו להיות מובלות ע"י כל בן. אנחנו לא רוקדים ערב שלם עם אותו אדם ולכן חשוב לא להתרגל להובלה אחת – זה רק לשם הריקוד לא לשם חתונה .

קרוס באדי ליד (CBL): ( לימוד באחיזה פתוחה )בתחילת הלימוד הבנים נעמדים מול הבנות ללא אחיזה. מתרגלים את הצעדים ולאחר מכן מוסיפים ידיים. מלמדים שלשה שלשה, אין צורך ללמד צעד צעד – שום אלא אם כן יש קושי רב לכלל הקבוצה. שלשה 1 –בנים – הולכים קדימה בשמאל ב1. ב23 מפנים לבחורה מקום ונעמדים 90 מעלות אליה. דגש ב2 – צעד של תפנית במקום. (טעות נפוצה היא לקחת את הרגל לאחור).דגש ב3 – גבר מבצע פיסוק מסוים בעזרת רגל שמאל. בנות – שלשה של צעד בסיס (2) , להזכיר – ימין לאחור ב1 וחוזרות למקום. דגש לבנות – לא עוקפות את הגבר ב3 אלא חוזרות למקומן ההתחלתי.
שלשה 2 – בנים – ימין במקום ב5, 67 רודפים אחרי הבחורה בצעדים שמאל ימין. בנות – נעות קדימה ב56 וב7 מבצעות תפנית באמצעות רגל שמאל לאחור. (לא קריטי ללמד את התפנית ב 67). התפנית אמורה להיות על ה7 בחדות. חיבור CBL  לצעד בסיס חשוב להתחיל ולסיים בצעד בסיס שיהיה את הקישור בין הדברים שנלמדו.

סיבוב של הבן סיבוב של הבת: מפרידים זוגות ומלמדים את כולם ביחד את הסיבוב. לא משתמשים במספור מכיוון שלבנים הסיבוב ב1 ולבנות ב5.הסיבוב מתחיל ברגל שמאל קדימה – דגש, צעד קטן בלבד קדימה. בצעד השני מבצעים תפנית דרך כתף ימין לאחור ומעבירים משקל לרגל ימין.בצעד השלישי ממשיכים את התפנית ומסיימים עם שמאל לאחור (פיסוק מעניק יציבות לרקדן).מתרגלים איתם פעמיים – שלוש. אח"כ מדגישים שרגל ימין נעוצה ברצפה ומשמשת כרגל ציר. דגשים נוספים: לא משנים גובה בזמן הסיבוב. שינוי גובה יגרום לאיבוד שיווי משקל ונפילה קדימה בד"כ.הצעד שמאל קדימה, שמקדים את הסיבוב… צעד קטן. סיבוב בסיס בזוגות ללא אחיזה מסבירים לבנים שהם מתחילים סיבוב בסיס ב1 והבנות ב5. בזמן שהשני מבצע סיבוב בסיס ממשיכים לבצע צעד בסיס 2.סיבוב בסיס באחיזה פתוחה אחיזה – יד ימין גבר – שמאל אישה. צעדי הבנים – צעד בסיס 2.צעד הבחורה – צעד בסיס בשלשה 1, וסיבוב בסיס בשלשה 2.דגש הובלה של הגבר – מושך קלות ב5 וב67 מסובב.

• לאורך כל השיעור חשוב לציין שחשוב לחייך  להסתכל אל האדם איתו רוקדים.
סיכום שיעור :תודה רבה (מחיאות כפיים סוערות ורעשניות). מציגים את עצמכם שוב (לכבוד המאחרים למינהם). להזכיר שהלימוד מתחיל כל מוצ"ש ב21:30. כל התרגילים שעשינו מופיעים באתר האינטרנט שלנו (בHD) וגם כל התמונות www.dror.co.il מי שלא רשום שירשם זה בחינם. כמו כן מופיעים באתר שירי תרגול עם הבסיס כדי לתרגל את הקצב, שזהו הדבר החשוב ביותר בריקוד.חשוב מאד לדעת את הבסיס של הל.א בצורה מעולה גם בנות וגם בנים ולא לרוץ. לכן אנחנו ממליצים לעשות את הרמה הראשונה יותר מפעם אחת. בשאר הרמות (2,3,4,5) יש מס' שבועות שחוזרים ברוטציה וגם אותם אנחנו תמיד ממליצים לעשות יותר מסבב אחד. הרמות 2,3 הם תרגילים שבונים לאט לאט את כל מכלול הוריאציות של הריקוד. רמות 4,5 הם וריאציות שמשלבות את התרגילים שנלמדו. רמה 6 היא רמת מאסטר שמשתנה בכל שיעור.מה קורה בהמשך הערב?  יש מסיבה, נשמח מאד אם תישארו. תזמינו אחד את השני לרקוד, ותזמינו עוד אנשים שנמצאים במועדון. אנחנו המדריכים נמצאים פה על מנת לרקוד וליהנות איתכם וככה גם כל שאר האנשים. זה ריקוד אחד בערב לא צריך יותר . גם הבנות בסלסה מזמינות ולא יושבות ומחכות עד שיזמינו אותן…כשרוקדים עם מישהו להתייחס אליו, ולכבד אותו, לא לחפש אנשים אחרים לרקוד איתם ריקוד הבא. לחייך ולא להסתכל למטה זה לא מעניין אף אחד. אם מסתכלים למטה כולם מחפשים מה לא בסדר אם מסתכלים למעלה ומחייכים גם כשעושים טעות ניראה כמו איזה סטייל מגניב…